Dersin Adı | Din Sosyolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 328 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Ders, toplumsal hayatta dinin yeri ve fonksiyonları üzerine ortaya konan kuramsal yaklaşımlar ve bu alanda yapılan bilimsel çalışmaları işleyecektir. Bu çerçevede öğrencilerin, dinin bireysel ve kamusal hayatı nasıl şekillendirdiği; dinin toplumsal rollerinde zamanla meydana gelen dönüşümlerin neler ve ne şekilde olduğu, ve dinin toplumsal, siyasal ve bireysel hayatın bir unsur olmaya hala neden ve nasıl devam ettiği konusunda sosyolojik bir anlayış geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, dinlerin toplumdaki yeri ve fonksiyonları (toplumsal birlik, control, düzen, disiplin vs.) üzerine ortaya konulan sosyolojik kuram ve yaklaşımları; toplumsal eylem, örgütlenme ve hareketleri nasıl motive ettiğini; ve birey dindarlığı ile bunun toplumsal yansımalarını kapsar. Dinlerin toplumsal rolü ve yerinde zamanla meydana gelen değişimleri izlemek amacıyla din konusu, modernleşme, sekülerleşme, postmodernite ve küreselleşme gibi temel toplumsal dönüşümlerle bağlantılı olarak da tartışılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin sunumu, kapsamı ve gereklilikleri konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi | |
2 | Din Üzerine Klasik Teoriler | 1) Textbook II. “The Sociology of Religion in Late Modernity” 3-16 2) Textbook I: “Macro Perspectives: Classical Sociologists and their Theories of Religion” 30-48; Durkheim, Marx, Weber. 3) Spickard, J. V. (2006). What is happening to religion? Six sociological narratives. Nordic Journal of Religion and Society, 19(1), 13-29. |
3 | Çağdaş Sorunlar/Kısa Sunumlar | Textbook II: “Great Narratives: Modernity, Postmodernity, Globalization, Secularization” 75-97. 2) Textbook III. Secularization, sacralization. 124-140 |
4 | Çağdaş Perspektifler: Bellah, Berger ve Diğerleri/Kısa Sunumlar | 1) Bellah, R. N. (2005). Civil religion in America. Daedalus, 134(4), 40-55. 2) Berger, P. L. (2007). Religion in a globalizing world. Media Development, 54(3), 35. 3) Heelas, P. (2006). Challenging secularization theory: the growth of" New Age" spiritualities of life. Hedgehog Review, 8(1/2), 46. |
5 | Din ve Siyaset/Kısa Sunumlar | 1) Textbook II: 297-315. 2) Rochford Jr, E. B. (2007). Chapter Nine. The Sociology Of New Religious Movements. In American Sociology of Religion (pp. 253-290). Brill. |
6 | Din ve Toplumsal Kurumlar I | Ebaugh, H. R. (Ed.). (2006). Handbook of religion and social institutions. Springer Science & Business Media. |
7 | Din ve Toplumsal Kurumlar II | Ebaugh, H. R. (Ed.). (2006). Handbook of religion and social institutions. Springer Science & Business Media. 20-34Ebaugh, H. R. (Ed.). (2006). Handbook of religion and social institutions. Springer Science & Business Media. 20-34 |
8 | Din ve Toplumsal Kurumlar III | Ebaugh, H. R. (Ed.). (2006). Handbook of religion and social institutions. Springer Science & Business Media. 20-34 |
9 | Ara Sınav | |
10 | Din ve Toplumsal Kurumlar IV | 1) Textbook III: 221-242. 2)Mahmood, S. (2011). Politics of piety: The Islamic revival and the feminist subject. Princeton University Press. |
11 | Din ve Toplumsal Cinsiyet | 1) Textbook II: 179-189. 2) Tucker, J. (2002). New age religion and the cult of the self. SOCIETY-NEW BRUNSWICK-, 39(2), 46-51. |
12 | Din ve Ruhanilik | Turner pp.364-383 (Blackboard) |
13 | Dinin Geleceği | Book II. pp.384-425. |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Davie, G. (2013). The sociology of religion: A critical agenda. Sage. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 27 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest